:: Herba Robert
Robert Herba jest bardzo doswiadczonym zawodnikiem, na trasach Mistrzostw Polski widzimy go już od 1986 roku, kiedy to zadebiutował na Fiacie 126p w Rajdzie Zimowym. Następnie Robert jeĄdził w wielu rajdach na Fiacie 125, Ładzie Samara, oraz Oplu Kadecie. W kolejnych latach jeĄdził na Nissanie Sunny grupy A, oraz grupy N, kiedy to przyszedł czas na poważniejsze starty. W 1997 roku rozpocz±ł starty na A-grupowej Toyocie Celice 4WD w barwach Tedex Rally Team. Pierwsze dwa rajdy (Zimowy i Krakowski), przyjechał na odpowiednio trzeciej i czwartej lokacie, jednak Rajd Elmot był dla niego bardzo pechowy. Mianowicie rozbił on swoj± Toyotę na drzewie i wtedy jego przygoda z firm± Tedex i Toyot± Celik± zakończyła się ostatecznie. Jednak udało mu się uzbierać budżet i białym (bez reklam) Mitsubishi Lancerem Evo III wystartował z Dariuszem Burkatem w tym samym sezonie w 45. Rajdzie Wisły, gdzie dojechał na czwartym miejscu w klasyfikacji generalnej i drugim w grupie N, za Leszkiem Kuzajem. Dzięki wsparciu firmy ELF, podczas ostatniej eliminacji - Rajdzie Krakowskim - załogę Herba-Burkat znów ujrzeli¶my na rajdowych trasach, gdzie Lancerem Evo III wywalczyła druga lokatę w "generalce" i pierwsza w "N-ce".

Sezon 1998 to już lepsze czasy dla tego zawodnika, ponieważ na Mitsubishi Carisma GT gr. N przejechał on cały cykl RSMP i wygrał trzy z siedmiu eliminacji w grupie N, co mu przyniosło tytuł vicemistrza grupy N, tuż za Piotrem ¦wiebod±. W tym sezonie także rozpoczęła się współpraca z nowo powstałym zespołem Warta Strong Club.

13. Rajd Zimowy rozpocz±ł sezon 1999. Tam na Mitsubishi Lancerze Evo V gr. N, Herba i Jacek Rathe, wystartowali w barwach Warka Strong Club. Nieoczekiwanie niebywale wysok± formę zaprezentował Zbigniew Stec, który wygrał grupę N, a załoga Herba-Rathe była na trzeciej lokacie w grupie. Reszta sezonu była za to wy¶mienita. Wygrali oni w grupie N rajdy: Warszawski, Elmot, Polski, a na Kormoranie byli drudzy. Podczas przedostatniej eliminacji - Rajdzie Wisły - Robert z Jackiem wystartowali jako pierwsi w Polsce najnowsz± szóst± ewolucja Lancera. To w efekcie przyniosło im zasłużone zwycięstwo i tytuł Mistrza Polski grupy N. Ostatnia eliminacja, Rajd Karkonoski odbył się bez Roberta, gdyż jego zespół zbierał budżet już na przyszły sezon. Jedynie podczas kończ±cej sezon Rajdu Barbórki Warszawskiej Herba zadebiutował za kierownic± Seata Cordoby WRC, gdzie pokazał się z jak najlepszej strony nawi±zuj±c walkę z Gryczyńskim, Kuzajem, czy też Przybylskim.

W sezonie 2000 Warka Strong Club, "posadziła" Herbę za kierownic± Cordoby WRC. Jak mówiono sezon ten miał być sezonem testów nowej Cordoby i głównym celem jego było zdobycie tytułu drugiego v-ce Mistrza Polski. Robert z Jackiem Rathe w stu procentach realizowali ten plan, gdyż plasowali się tuż za Januszem Kuligiem i Leszkiem Kuzajem, co dawało duże szanse wykonania swych założeń, mimo iż Cordoba nie dojechała podczas Rajdu Warszawskiego i Elmotu do mety z powodu awarii technicznej. Tuż przed przedostatni± eliminacj± MP - Rajdem Karkonoskim - ¶wiatek rajdowy obeszła wie¶ć iż Robert Herba został wyrzucony z zespołu Warka Strong Club i że podczas Jelenio Górskiej imprezy za kierownic± Cordoby zasi±dzie młody i utalentowany Łukasz Sztuka. Całe zamieszanie zostało negatywnie odebrane przez wszystkich tym bardziej że Herba nie miał szans w tak krótkim czasie wypożyczyć nowego auta, a tym bardziej zebrać odpowiedniego budżetu na owe auto. I w ten przykry sposób Pan Robert musiał ogl±dać zawody z pozycji kibica. Jednak dzięki wsparciu finansowym firmy Castrol, oraz kibiców z internetowej grupy Rally.Pl.Te@m w 48. Rajdzie Wisły, ostatniej eliminacji RSMP 2000 Robert wystartował Mitsubishi Lancerem Evo VI gr. N i jego celem było zdobycie wystarczaj±cej liczby punktów aby zostać drugim v-ce Mistrzem Polski. I stało się zaj±ł tam drug± lokatę w klasyfikacji generalnej i tym samym został drugim v-ce Mistrzem Polski 2000. Niemal tradycyjnie na Barbórce Warszawskiej Robert pojawił się, lecz tym razem Toyot± Coroll± WRC, gdzie pojechał przede wszystkim po to aby pokazać się sponsorom i kibicom.

W 2001 roku podczas Rajdu Zimowego i Elmotu nie zobaczyli¶my załogi Herba-Rathe, gdyż najzwyczajniej nie zebrali oni budżetu na starty. Jednak od Rajdu Krakowskiego wystartowali oni w barwach nowego zespołu The Zespół Rajdowy KA3, którego głównymi sponsorami jest Program Trzeci Polskiego Radia, oraz firma Kaczmarski Inkasso. Ich samochodem był Mitsubishi Lancer Evo VI grupy N z Belgijskiej firmy tuningowej. Niestety auto to nie spisywało się dobrze, ponieważ podczas rajdów Krakowskiego, Polskiego, Kormorana i niedawno rozegranego Wisły uległo ono awarii technicznej i Robert Herba nie kończył rajdu, lub jak podczas Kormorana dojeżdżał ale na odległej lokacie.

Paweł Skrzywan

Wyniki:



Sezon 1986 (Fiat 126p grupa A):
Klasyfikacja na koniec sezonu1986:
-I-wszy Wicemistrz Polski w klasie A-11

Sezon 1987 (Fiat 126p grupa A)

Sezon 1988 (Fiat 126p grupa A)

Sezon 1989 (Fiat 126p bis grupa N)

Sezon 1990 (Fiat 126p bis grupa N, grupa A):
Klasyfikacja na koniec sezonu:
-II Wicemistrz Polski w klasie N-02

Sezon 1991 (Opel Kadet Gsi, grupa N):
Klasyfikacja na koniec sezonu:
-Mistrz Polski w klasie N-03

Sezon 1992 (Nissan Sunny GTiR, grupa N):
Klasyfikacja na koniec sezonu:
-Mistrz Polski w grupie N
-I Wicemistrz Polski

Sezon 1993 (Nissan Sunny GTiR, grupa N):
Klasyfikacja na koniec sezonu:
-Mistrz Polski w grupie N

Sezon 1994 (Nissan Sunny GTiR, grupa A):
Klasyfikacja na koniec sezonu:
-3 miejsce w klasie A-8

Sezon 1995 (Mitsubishi Lancer):
Klasyfikacja na koniec sezonu:
-I Wicemistrz Polski

Sezon 1996 (Toyota Celica Turbo 4WD -O`Callaghan, Wielka Brytania)

Sezon 1997 (Toyota Celica Turbo 4WD -O`Callaghan, Wielka Brytania, Mitsubishi Lancer evo III - Race-Rent, Niemcy oraz Mitsubishi Lancer evo III z Guy Colsoul, Belgia)

Sezon 1998 (Mitsubishi Lancer evo IV oraz evo V, oba auta z Guy Colsoul, Belgia)
Rajd Zimowy: 5 miejsce w klasyfikacji generalnej, 2 w grupie N

Sezon 1999 (Mitsubishi Lancer evo V oraz evo VI, oba auta z Guy Colsoul, Belgia)
Rajd Zimowy - 7 w klasyfikacji generalnej, 10 w grupie N
Warszawski -5 w klasyfikacji generalnej, 1 w grupie N
Elmot - 5 w klasyfikacji generalnej, 1 w grupie N
Polski -5 w klasyfikacji generalnej, 1 w grupie N
Kormoran - 6 w klasyfikacji generalnej, 2 w grupie N
Wisła - 4 w klasyfikacji generalnej, 1 w grupie N
Klasyfikacja na koniec sezonu: -Mistrz Polski w grupie N -6 miejsce w klasyfikacji generalnej

Sezon 2000:

-Rajd Zimowy: 2 miejsce (Seat Cordoba WRC evo II ze stajni Erwin Weber gmbh, Niemcy)
-Rajd Warszawski:
-Rajd Krakowski: 3 miejsce (Seat Cordoba WRC evo II ze stajni Erwin Weber gmbh, Niemcy)
-Rajd Polski: 4 miejsce (2 w Mistrzostwach Polski, Seat Cordoba WRC evo II ze stajni Erwin Weber gmbh, Niemcy)
-Rajd Kormoran: 4 miejsce (Seat Cordoba WRC evo II ze stajni Erwin Weber gmbh, Niemcy)
-Rajd Karkonoski: nie startował
-Rajd Wisły: 3, 2 w N4 (1 w MP w N4) Mitsubishi Lancer RS evolution VI z Guy Colsoul Rallysport, Belgia
Barbórka Warszawska: (Toyota Corolla WRC z JM Engineering z Czech)

Tytuły w sezonie 2000:
-II wice Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej

Sezon 2002:

-Rajd Polski: 3 miejsce w klasyfikacji generalnej, 2 miejsce w grupie N, 2 w klasie N-4 (Mitsubishi Lancer RS evolution VI ze Stec Ralliart Polska)

Opracowanie: Jarek Zale¶ny
Czę¶ć danych: rajdowki.prv.pl


Herba Robert w naszej galerii