:: Aktualności sportowe
 Zespół ORCA BMW w sezonie 2009
 2009-03-17 22:35:17

Sezon 2009 dla zespołu Orca BMW rozpocznie się od startu w rajdzie Italian Baja (19-22 marca) II rundzie Międzynarodowego Pucharu FIA Rajdów Baja, do którego staje w nowym składzie i z nowymi wyzwaniami.



Za kierownicą samochodu Orca BMW zasiądzie Patryk Łoszewski, jednak tym razem na prawym fotelu będzie go wspierał Rafał Marton, najbardziej doświadczony polski pilot w rajdach cross-country.



Wejście do zespołu tak doświadczonego pilota, jakim jest Rafał Marton (m.in. czterokrotny start w Rajdzie Dakar, 14. miejsce w 2004 r.) jest jednym z kroków mających na celu zwiększenie konkurencyjności zespołu w walce z czołówką rajdów cross-country.
„Jak zwykle nasz zespół przygotował kilka niespodzianek na nadchodzący sezon – mówi Patryk Łoszewski, kierowca zespołu. Mam nadzieję, że nasi kibice pozytywnie przywitają te zmiany. Przede wszystkim, największą niespodzianką jest dołączenie do zespołu Rafała Martona. Rafał jest najbardziej doświadczonym pilotem cross-country w Polsce. Jest sportowcem. Ma podobnie podejście do startów jak wszyscy członkowie naszego zespołu, i podobne cele. Dlatego, niezwykle cieszę się z tej współpracy i jestem pewien, że przyniesie ona wymierne korzyści w przyszłości. Nasz wspólny debiut nastąpi podczas rajdu Italian Baja, który jest pierwszym startem naszego zespołu w sezonie 2009. Zawsze chciałem wziąć udział w tym rajdzie i jestem szczęśliwy, że te plany realizują się właśnie teraz, w dodatku z tak doświadczonym pilotem, jak Rafał. Sporo przygotowywaliśmy się do sezonu. Zarówno kondycyjnie, jak i pod względem przygotowania auta i całego zespołu. Uważam, że wykonaliśmy optimum prac przed startem, choć wiadomo, że w rajdach cross-country nie można być niczego pewnym. Czuję się dobrze przygotowany do nowego sezonu. Jeśli chodzi o Italian Baja, nie składam jednak żadnych deklaracji, gdyż wiem jak wymagający i nieprzewidywalny jest ten rajd. Na żywo widziałem, jak na jednej z edycji, po kilkuset metrach od startu, z rajdu odpadło kilku jego faworytów. Poza tym, musimy na pewno dograć się z Rafałem, z którym jeszcze nie mieliśmy okazji wspólnie startować” – dodaje Patryk.

Rozgrywany kilkadziesiąt kilometrów od Wenecji rajd Italian Baja to już klasyk w kalendarzu FIA. Od 1994, kiedy po raz pierwszy został zakwalifikowany, jako rajd Pucharu Świata Cross-Country, gromadzi na starcie najlepszych kierowców globu. Lista zwycięzców z ostatnich lat budzi szacunek: Schlesser (1998 i 2002), Shinozuka (1999), Germanetti (2000), Kleinschmidt (2001), Masuoka (2003), Sousa (2005), Blazquez (2006), Gadasin (2007), Al-Attiyah (2008). Bardzo charakterystycznym elementem rajdu jest odcinek specjalny częściowo przebiegający szerokim korytem rzeki.
W zależności od opadów, a także decyzji organizatorów, którzy regulują tamę, jej poziom potrafi zmieniać się z godziny na godzinę. Nie chodzi tu tylko o głębokość wielokrotnie pokonywanego nurtu, ale przede wszystkim o ułożenie koryta rzeki, które tworzą kamienie i żwir, nieustannie przemieszczane przez wodę. W historii imprezy ten trudny odcinek pokonał wiele doświadczonych załóg i niejednokrotnie zadecydował o końcowym rezultacie. Tegoroczna rywalizacja w Italian Baja rozpocznie się od dziesięciokilometrowego prologu rozgrywanego w piątek 20 marca. W sobotę będą miały miejsce trzy przejazdy 82-kilometrowego odcinka Baja Tagliamento, a w niedzielę, zakończą imprezę kolejne dwa przejazdy tego samego odcinka. W sumie, w ciągu trzech dni kierowcy przejadą 424 km odcinków specjalnych i 337 km tras dojazdowych. Meta zaplanowano na Piazza del Popolo w San Vito od godz. 16.00.

„Rajd Italian Baja nieco zmienia swoją trasę w ostatnich latach – mówi Rafał Marton. Typowe trasy, które były rozgrywane w okolicach Vivaro, na poligonie wojskowym, w tej chwili ustąpiły miejsca odcinkowi Spilimbergo. Jest to odcinek prawie w całości rozgrywany w rzece Spilimbergo. Ten odcinek bardzo często sprawia zawodnikom niespodzianki, w postaci nieprzejezdnych brodów, które pojawiają się po częstych w tym okresie opadach deszczu w tej okolicy i śniegu w pobliskich górach. Drugą charakterystyczną cechą są wąskie, szutrowe drogi, które wiodą między plantacjami winogron. Zobaczymy, jak organizatorzy zaplanowali tegoroczny rajd i który z tych dwóch wariantów będzie dominujący. W Italian Baja po raz pierwszy startowałem w 2002 roku – dodaje Rafał.

Po raz kolejny w 2003 roku, kiedy to osiągnąłem najlepszy swój wynik – 6. miejsce. Potem rajd przeniósł się z okolic Pordenone na południe Włoch. Powróciłem na trasę Italian Baja w 2007 roku. Wówczas Buggy SMG, którym startowałem wraz z Łukaszem Komornickim, zostało pokonane przez rzekę. Na starcie rajdu stanąłem także w ubiegłym roku. Ale tym razem, gdy zobaczyliśmy, że znów poziom wody jest niezwykle wysoki i mając świadomość trudności, jakie Buggy miało przy przejazdach przez brody w poprzednim roku, zrezygnowaliśmy ze startu w ostatnim momencie. Zatem w praktyce ten rajd przejechałem dwukrotnie” – mówi nowy pilot zespołu Orca BMW.

Polski duet Łoszewski-Marton do rywalizacji z czołowymi załogami świata przystąpi samochodem Orca BMW, zbudowanym całkowicie od podstaw przez zespół pod kierownictwem inż. Tomasza Łoszewskiego, właściciela zespołu i dotychczasowego głównego pilota Patryka Łoszewskiego. „Samochód Orca BMW został poddany kolejnym zmianom konstrukcyjnym przed sezonem 2009 – mówi Tomasz Łoszewski. Jest homologowany od zeszłego roku w klasie T1, przed Italian Baja 2009 został wyposażony m.in. w zmodyfikowane zawieszenie Delphi, nowy sprzęt bezpieczeństwa pochodzący z oferty XXL Race&Rally, nowe elementy nadwozia, nowe sterowanie silnika. Zmiany miały na celu przede wszystkim jak najlepsze dostosowanie pojazdu do specyfiki rajdów typu Baja” – dodaje pan Tomasz. Bazą auta Orca jest nowoczesna konstrukcja rurowa, na wzór samochodów wygrywających rajd Dakar. W odróżnieniu jednak od takich aut jak Mitsubishi Racing Lancer czy Volkswagen Race Touareg jest on wyposażony w sztywne mosty z przodu i z tyłu. W obecnej specyfikacji auto napędzane jest trzylitrowym, turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym BMW, o mocy około 230KM. Wysoki (ok. 510Nm) moment obrotowy przekazywany jest poprzez pięciobiegową skrzynię biegów na obie osie. Nadwozie auta wykonane jest z kompozytów i jest również w całości zaprojektowane i wykonane przez polskich konstruktorów.

***************

KALENDARZ STARTÓW ZESPOŁU ORCA BMW W SEZONIE 2009
II runda Pucharu Baja FIA - Italian Baja - Pordenone - 20-22 marca 2009
Baja Polonia - Rzeszów - 17-19 lipca 2009
IV runda Pucharu Baja FIA – Hungarian Baja - Vesprem - 21-23 sierpnia 2009
V runda Pucharu Baja FIA - Baja 500 Portalegre - 23-25 października 2009

Bieżące informacje dot. zespołu na www.orca.com.pl Więcej informacji: Agata Falęcka, Caffe PR Public Relations, 601-44-44-67, a.falecka@caffepr.pl

PATRYK ŁOSZEWSKI (kierowca) - Uczestnik blisko 70 rajdów rangi Mistrzostw Polski, rajdów Baja, wyścigów terenowych. Kierowca rajdowy licencjonowany od 2000 roku. Propagator aktywnego i zdrowego trybu życia. Współpracownik kilku magazynów motoryzacyjnych. Ekonomista - absolwent Szkoły Głównej Handlowej. Zawodowo zajmuje się integracją europejską. Języki: biegle - angielski i francuski, dobrze - niemiecki. Hobby: integracja europejska, żeglarstwo morskie, snowboard. Największy sukces rajdowy: wicemistrz Czech 2008. Przebieg kariery w rajdach terenowych: III miejsce w Baja Slovakia 2008, wicemistrz Polski RMPST w sezonie 2006, mistrz Polski OI w sezonie 2006, I miejsce w klasie T1 RMPST 2008, wygrana klasa International Challenge w rajdzie Hungarian Baja 2007, drugie miejsce w rajdzie Baja Slovakia 2007 do czasu awarii silnika.

RAFAŁ MARTON (pilot) Czterokrotny uczestnik rajdu Dakar, uczestnik Rajdowych Mistrzostw Świata, Europy oraz Mistrzostw Polski. Członek zespołów Diverse Extreme Team oraz Orlen Team. Były współpracownik Leszka Kuzaja i Krzysztofa Hołowczyca. Zdobywca 4. miejsca w Pucharze Świata 2003 w kategorii pilotów. Hobby: enduro, windsurfing, narty wodne, wędkarstwo. Największy sukces rajdowy: 14. miejsce w rajdzie Dakar 2004 jako pilot Łukasza Komornickiego. Przebieg kariery w rajdach terenowych: 5. miejsce w klasyfikacji generalnej Pucharu Świata 2003, 2. miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu Orientu 2003, 3. miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu Deutschland Baja 2002, 4. miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu Tunezji 2003, 5. miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu Maroka 2003 w kategorii samochodów, 6. miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu Italian Baja 2003.

TOMASZ ŁOSZEWSKI (konstruktor samochodu Orca) - Założyciel i właściciel zespołu rajdowego Orca. Pomysłodawca i konstruktor samochodów Orca. Dotychczasowy pilot Patryka Łoszewskiego i współautor największych sukcesów rajdowych zespołu. Były kierowca rajdowy w rajdach płaskich. Kierowca licencjonowany. Z zawodu inżynier mechanik. Absolwent Politechniki Krakowskiej. Konstruktor maszyn, łodzi, samochodów. Właściciel firmy produkcyjnej. Hobby: polityka, motoryzacja, historia, narty. Największy sukces rajdowy: wicemistrz Czech 2008. Przebieg kariery w rajdach terenowych: III miejsce w Baja Slovakia 2008, wicemistrz Polski RMPST w sezonie 2006, mistrz Polski OI w sezonie 2006, I miejsce w klasie T1 RMPST 2008, wygrana klasa International Challenge w rajdzie Hungarian Baja 2007, drugie miejsce w rajdzie Baja Slovakia 2007 do czasu awarii silnika.