:: Aktualności sportowe
 44. Monte Calvaria 2009
 2009-02-06 08:53:08

Miłośnicy Konkursowej Jazdy Samochodowej będą mieli okazję już po raz 44. przeżyć emocje związane z „Rallye Monte-Calvaria”. W sobotę, 28 lutego uczestnicy wystartują na trasę tradycyjnie związaną z Górą Kalwarią.

Impreza ta uznawana jest jako najstarszy KJS w Polsce. Wiele osób uważa, że także w Europie. Od lat impreza ta wzbudza ogromne zainteresowanie kierowców amatorów i przyciąga wielu, nieraz ponad stu uczestników.

W tym roku impreza wystartuje tradycyjnie już sprzed Urzędu Miasta i Gminy w Górze Kalwarii, gdzie ulicami miasta przebiegać będzie pierwsza próba. Dalej uczestnicy będą mieli do pokonania doskonale znane próby w Jednostce Wojskowej w Górze Kalwarii. Następnie impreza przeniesie się do Chynowa, Słomczyna i Piaseczna. Później uczestnicy powrócą do Góry Kalwarii, gdzie powtórzone zostaną wszystkie próby. Meta imprezy przewidziana jest na ok. godzinę 15.00. Rozdanie nagród i zakończenie imprezy odbędzie się w „starym” kinie, gdzie mieści się Ośrodek Kultury o godzinie 20:00.

Termin zamknięcia listy zgłoszeń mija 26 lutego, pojemność trasy wynosi w tym roku 100 załóg. Wpisowe wynosi 160 zł (130 dla członków Automobilklubu Polski). Wśród klasyfikacji końcowych 44. Rallye Monte-Calvaria, znajdzie się klasyfikacje w klasach, generalna oraz nowość – klasyfikacja RWD (samochodów z tylnim napędem). Panie będą konkurować o specjalny puchar Pani Burmistrz Góry Kalwarii i Dyrektor 44. Rallye Monte-Calvaria. Ponadto najlepsi uczestnicy na próbie Ks. Sajny dostaną puchar Pani Burmistrz.

44. Rallye Monte Calvaria jest pierwszą rundą nowego cyklu Automobilklubu Polski „Puchar AP” oraz drugą rundą Mistrzostw Okręgu Warszawskiego.


Rozmowa z Markiem Opolskim, kierownikiem Badania Kontrolnego na 44. Rallye Monte-Calvaria.

Panuje przeświadczenie, że badania w Automobilklubie Polski są strasznie surowe. Czy faktycznie tak jest?

Jeśli samochód pod względem bezpieczeństwa nie budzi zastrzeżeń to nie ma się czego bać. Z drugiej strony nie można wymagać, żebyśmy puszczali „radosną twórczość Pana Stasia”, która ze zdrowym rozsądkiem ma niewiele wspólnego.

A kwestie nie dotyczące bezpieczeństwa?
My nie możemy decydować o dopuszczeniu auta bądź nie. Jest to rola ZSS. Na posiedzeniu ZSS zdajemy sprawozdanie z badania kontrolnego i to ZSS podejmuje decyzję o ewentualnym dopuszczeniu.

Czy gdy naprawa możliwa jest na miejscu dany kierowca może podjechać drugi raz?
Staramy się załatwiać takie rzeczy od razu w ramach naszych możliwości. Jeżeli jest dużo pracy to pierwszeństwo mają kierowcy, którzy podjeżdżają po raz pierwszy. Nie możemy przecież kosztem innych kierowców wjeżdżających o swoim czasie zajmować się gapowiczami.

W Regulaminie Ramowym KJS na 2009 rok jest kilka nowości jak choćby niejasny zapis o klatkach bezpieczeństwa. Czy są one obowiązkowe?
Nie są. Także w Mistrzostwach Okręgu Warszawskiego nie będzie takiego wymogu. Natomiast pojazdy, które są w nie wyposażone będą poddawane badaniu ich zgodności z załącznikiem J bądź homologacją sportową samochodu. Sprawdzane będą także obowiązkowe otuliny.

Skoro jesteśmy przy otulinach. Powiedz gdzie i jakie powinny być zamontowane.
Na zastrzałach bocznych klatki muszą być otuliny trudnopalne (nie homologowane np. te popularnie nazwane hydraulicznymi). Natomiast w miejscach możliwego kontaktu kasku z klatką obowiązkowo nie homologowana trudnopalna, niemniej zalecamy homologowaną gdyż w wyższych ligach jest ona obowiązkowa. Na wysokości głowy wystarczą jej odcinki po 20 cm.

Przeprowadzasz badania już od 3 lat. Jakie najczęstsze „niedociągnięcia” zauważasz?
Zmorą są sposoby mocowania pasów bezpieczeństwa. Przypominam, że zakładając pasy szelkowe trzeba spełnić założenia załącznika J (punkt 5.2. art. 253) i tutaj nie będzie żadnej taryfy ulgowej. Następnie z dużym problemem spotykamy się przy mocowaniu foteli. Jeśli chodzi o zamontowanie kubełka na seryjnych szynach to można wykonać taki zabieg pod warunkiem nie modyfikowania tych szyn. Zalecamy ich stałe zablokowanie a najlepiej fotel kubełkowy poprzez odpowiednie mocowania przykręcić do podłogi. Jak muszą one wyglądać dokładnie określa załącznik J (punkt 16 art. 253). Częstym niedopatrzeniem jest brak ważnej gaśnicy. Koszt wykonania takiej usługi to ok. 15 PLN a pozwala jednak wystartować.

Sprawa hydraulicznego ręcznego. Kto może go mieć??
Hydrauliczny ręczny dozwolony jest tylko w samochodach, których homologacja sportowa FIA go przewiduje i musi być on z nią zgodny. Kierowca musi przedstawić ową homologację na badaniu.

Jak można rozwiązać problem odmy przy zastosowaniu nie fabrycznego układu dolotowego?
Najprostszym rozwiązaniem jest wpuszczenie rury odmy do zbiornika dwulitrowego. Musi ona sięgać dna a zbiornik od góry musi mieć zamontowaną gąbkę filtrująca.

Czy w karcie identyfikacyjnej muszą być zdjęcia. Jeśli tak to jakie?
Tak, muszą być. Mogą być wydrukowane razem z kartą, wklejone itp. Oraz pozwalać na bezproblemową identyfikację załogi.

Czy możesz opisać jak prawidłowo powinna wyglądać procedura pomiaru głośności??
Pomiar hałasu wykonuje się sonometrem, który jest skalibrowany i dostał atest urzędu miar i wag. Badanie przeprowadzane jest zgodnie z instrukcją FIA. Dla KJS norma wynosi 93 dB

Jaką odpowiedzialność ma Komisja Techniczna?
Podpisując kartę BK bierzemy na siebie pewną odpowiedzialność, więc nie będziemy nadstawiać głowy za czyjeś zaniedbania bądź bezmyślność. Natomiast chętnie służymy radą i pomocą gdyż mamy bardzo duże doświadczenie i niejedno widzieliśmy.

Czy możemy się spodziewać czegoś nowego w tym roku.
Na Monte, po rozmowach z władzami, chcemy przeprowadzić pomiar masy samochodów. Czysto informacyjnie, bardziej dla kierowców niż dla nas. W RD-3L auta muszą spełniać wymogi co do masy więc chcemy wyjść przyszłym zawodnikom naprzeciw, żeby wiedzieli jak muszą się przygotować.

Rozmawiał Szymon Lewandowski